Keresztelő János (Mt 3,1–12)
Térjetek meg, mert elközelített a mennyek országa.
Az anekdota szerint Rabbi Eliezer azt mondta:
-
Bánd meg bűneidet egy
nappal a halálod előtt!
-
Honnan tudhatom, mikor
fogok meghalni? – kérdezte a tanítvány.
-
Senki nem tudja mikor
fog meghalni, ezért minden napodat bűnbánatban kell töltened – magyarázta a
rabbi.
Hozzá hasonlóan Luther naponkénti megtérésről beszél.
Mi a különbség a jánosi és a jézusi keresztség között?
János bűnbánatot hirdetett, a bűnvallomás lezárása volt a megkeresztelés, mely
csupán jelképe a bűnbocsánatnak. (Szent István társulati Biblia jegyzetei) A
Jézus Krisztus nevére keresztelés által az ember az ő üdvözítő uralma alá
kerül. Jézus áldozati haláláért az történik, amit a víz alá merítés vagy a
vízzel való leöntés jelképez, és amit Keresztelő János keresztsége nem
teljesíthetett: a bűntől való megtisztulást, és ezzel az ítélet alól való
felmentést. (Biblia magyarázó jegyzetekkel)
Teremjetek hát megtéréshez illő gyümölcsöt! – A gyümölcs egyes számban van: az új életben az ember már
nem számolhat össze egyes jó (vagy gonosz) tetteket. (Biblia magyarázó
jegyzetekkel)
A Lélek gyümölcse: szeretet, öröm, békesség, türelem,
kedvesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás. (Gal 5,22–23)
Jézus megkeresztelése (Mt 3,13–17)
„Jézusnál
nincs szó bűnvallomásról, ő csak magára vette a világ bűneit, hogy megváltson
minket.” (Szent István társulati Biblia jegyzetei) Már itt a Jordánnál beállt a
bűnösök sorába, már itt kezdődik a passió, aminek drámája majd nagypénteken éri
el csúcspontját.
Jézus megkísértése (Mt 4,1–11)
„A Messiás istenfiúsága nem önmaga nagyszerű megsegítésében
és látványos csodában bizonyul meg, nem is abban, hogy átveszi a világuralmat,
hanem először és végül is a radikális, önzetlen engedelmességben Isten iránt.
Messiási feladatának elvégzése közben is lemond Jézus arról, hogy az embereket
adományok, csodák és hatalom által kényszerítse. Isten nem válhat eszközzé arra
[…], hogy az emberek saját céljukat általa érjék el, tűnjenek ezek a célok még
oly kegyesnek is.” (Biblia magyarázó jegyzetekkel)
Jézus tanítványokat hív maga köré (Mt 4,18–22. 9,9–13)
Követés: amikor a gyermek apja mögött lépked, aki a nagy
hóban töri az utat számára, akkor nem egyszerűen utánozza őt. Nem is marad le –
hiszen az apja nem mehet helyette haza; hanem a gyermek az apja mögött
halad, a nyomában lép. (Biblia magyarázó jegyzetekkel)
Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a
bűnösöket.
– Kik az igazak és kik a bűnösök?
„Közösen
valljuk, hogy a keresztségben a Szentlélek az embert Krisztussal egyesíti,
megigazítja és valóságosan megújítja. A megigazított embernek mégis egész
életében szüntelenül Isten feltétel nélküli megigazító kegyelmére kell
tekintenie. Állandóan fenyegeti a bűn még mindig meglevő hatalma és támadása.
Nem mentesül a régi ember Istennel szembehelyezkedő önző kívánságai ellen
folytatott, egész életen át tartó küzdelme alól. A megigazított embernek is –
amint a Miatyánkban – naponta kell kérnie Isten bocsánatát, őt Isten újra meg
újra megtérésre és bűnbánatra hívja, és újra meg újra megbocsát neki.” (A
Lutheránus Világszövetség és a Római Katolikus Egyház közös nyilatkozata a
megigazulás tanításáról)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése