Az imádkozás (Mt
6,5–8 és 7,7–11)
a készülő kilencedikes evangélikus hittankönyv alapján
a készülő kilencedikes evangélikus hittankönyv alapján
„Ma szokatlanul sok dolgom van, ezért az első három órát
imádsággal töltöm.” (Luther Márton)
Csak
az próbálhatja meg, hogy a mennyek országának rendje szerint éljen, aki
folyamatos kapcsolatban áll a rend forrásával, a mennyei Atyával. A kapcsolatot
az imádságon keresztül tarthatjuk Istennel. Az imádságot mindenféle
kapcsolattartási módhoz hasonlíthatjuk: olyan, mint amikor üzenetet kapunk,
válaszolunk, és válaszra várunk, akár levélben, akár telefonon, akár a
világhálón, akár írásban, akár szóban, akár képi megjelenés formájában. De
kifejezhetik az imádságot a titkosított üzenetek is, a szavak nélküli
gesztusok, a testbeszédnek a másik számára érthető jelei, vagy akár a szív
mélyében éppen csak megformálódó érzések, gondolatok. Isten minden emberi jelet
megért, a kérdés az, hogy mi megértjük-e Isten szavát, üzeneteit.
Minden
őszinte üzenet eljut Istenhez, de nem minden imádságos formában kimondott szó
imádság. Jézus erre figyelmezteti a tanítványait, amikor azt mondja nekik, hogy
ne legyenek olyanok, mint a képmutatók, akik szeretnek a zsinagógákban és az
utcasarkokon megállva imádkozni, hogy lássák őket az emberek. Az az imádság
formájú produkció, amely nyilvánosságot és közönséget keres, nem Istenhez szól,
hanem emberekhez, akiket befolyásolni akar, ezért nem is imádság. Aki ilyennel
áll elő, az magát akarja építeni mások szemében, magát akarja szolgálni, és nem
Istent keresi. Te pedig, amikor imádkozol, mondja Jézus, menj be a belső
szobádba, ahol szavaiddal nem befolyásolhatsz senkit, egyedül Istent keresed.
Jézus nem azt mondja, hogy minden hangos és nyilvános imádság tévedés, hiszen
lehet őszinte a hangos és nyilvános szó is, de ha az imádkozó a maga
tekintélyét akarja erősíteni, téved, mert ezekkel a szavaival Istenhez nem,
csak magához és a rajongóihoz fog eljutni. Aki pedig szíve belső szobájában
imádkozik, távol a közönségtől, talán könnyebben megtalálja az Istent elérő
őszinte szavakat.
Jézus
arra is biztatja az imádkozót, hogy bátran kérje el Istentől mindazt, amiről
úgy gondolja, hogy szüksége van rá. Ha egy másik embertől kérünk valamit,
szüleinktől vagy barátainktól, gyakran mérlegeljük, hogy kimondhatjuk-e a
kérésünket, nem túlzás-e, nem szégyenletes-e, nem nevetséges-e, amit kérni akarunk.
Ezt az óvatosságot sok elutasítás alapján tanultuk meg, Jézus azonban arra
biztat, hogy a mennyei Atyával szemben nem kell óvatosnak lennünk. Nem kell
attól tartanunk, hogy elutasítana bennünket, nála minden őszinte üzenetünk
befogadásra talál. S ha a választ nem akkor és nem úgy kapjuk is meg, mint
számítunk rá, abban nem kell kételkednünk, hogy a mennyei Atya figyel
kéréseinkre, és bátorít, hogy újra kérjünk.
A
121. zsoltár írója úgy beszél az Úrról, mint aki folyamatosan vigyáz
gyermekeire. Reménnyel emeli tekintetét a hegyekre, ahonnan az Úr segítségét
várja. Reményét az indokolja, hogy már többször átélte azt, amit most kér és
vár. Nem tépelődik azon, hogy miért kell kérni, ha úgyis tudja, hogy az
Úr megsegíti.
Jézus
többszörösen biztat az imádkozásra, s a hittel történő kérésre. A kérő imádság
mellett fontos a hálaadó, a megköszönő, a bűnbánati és a dicsőítő imádság is.
Az istentisztelet liturgikus keretei közt pedig minden imádságnak lényeges
helye van.
Hallottál róla?
Régi
filozófusok évszázadokon át úgy gondolták, hogy a belégzéssel friss tűz- vagy
lélekatomokat veszünk fel a környezetből, a kilégzéssel pedig kibocsátjuk az
elhasználtakat. Ez a felfogás ma természetesen nem elfogadott tudományos
elmélet, de azt jól megmutatja, hogy a régiek milyen szoros kapcsolatot
tételeztek fel az emberi lélek és a külső világlélek között. Néhány évtizeddel ezelőtt
egy keresztény teológus az imádságot a lélek lélegzetvételének nevezte. Ezzel
szerette volna kifejezni, hogy az imádság nélkül a lélek ugyanolyan nagy bajba
kerül, ahogy lélegzet nélkül a test. A 19. századig a magyar nyelv is őrizte a
kettő összetartozását a „lélekzet” helyesírással.
Szerinted?
Hogyan
befolyásolják az Istennel való kapcsolatodat a különböző imádságformák?
Milyen
érzéseket, állapotokat öntött szavakba a zsoltáros az alábbi zsoltárokban: 4,
6, 13, 27, 30, 32, 43, 51, 67, 142.
Hallottál
róla?
A
19. század óta rendszeresen kutatják az imádság hatékonyságát. A vizsgálódások
egyik nagy kérdése az volt, hogy az imádság erejével meggyógyíthatók-e a
betegségek. Az agy felépítésére és működésére vonatkozó ismereteink
gyarapodásával ma leginkább arra kíváncsiak a kutatók, hogy imádkozás közben
mely agyi területek válnak aktívvá. Az eredményeket sokféleképp magyarázzák,
de mindenképpen meglepő, hogy az imádság minden agyi területre kedvező hatást
gyakorol.
Az imádság olyan
különleges csatorna, amelyen át kapcsolatban állhatunk Istennel. Az imádság
alapja a hit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése