MEGSZÜLETETT A MEGVÁLTÓ
Karácsonykor „Jézus Krisztusban Isten személyesen jelent
meg a földön. […] A világ Ura szegény gyermekként közénk született, hogy mi
Isten gyermekévé, mennyország részesévé lehessünk.” (Jánossy Lajos) Mennyei
fényessége eloszlatta a bűn, a halál, a kárhozat sötétségét.
Ismeretlen szerző (Kájoni J. csíksomlyói Cantionale
Catholicumából, 1676):
Úrjöveti himnusz
Sík Sándor fordítása
Jöjj el, Jézus, én szerelmem,
Vár a világ türelmetlen,
Téged, édes, szomjaz, éhez,
Jöjj el, Napfény, tündökölj!
Te vagy égnek édessége,
Jöjj el, földnek fényessége!
Fellobogni, ránk ragyogni
Jöjj, siess már, Jézusunk.
Nincs nyugalmunk te kívüled,
Nappalunkon ködök ülnek,
Lelkük óhajt, hozzád sóhajt,
Jöjj el, Napfény, tündökölj!
Életünk és segedelmünk,
Engedj nálad melegednünk.
Elcsitúlni, megújulni
Csak Tebenned akarunk.
Imhol eléd keblet tárunk,
Istennek szépsége, várunk.
Gyorsan, Gyorsan esőzzétek
Drága terhét, csillagok!
Jöjj el immár, várva-vártunk,
Jöjj, megígért Napvilágunk,
Jöjj körünkbe, életünk te,
Futva
jöjj le, ránk ragyogj!
Keresztelő János születésének ígérete (Lk
1,1–23)
„… felkészült népet állítson az Úr elé” – Mondja Gábriel a születendő Jánosról. Jézus megjelent az
idő egy meghatározott pontján, és eljön az idők végén. Aki egykor alázatban,
szegényen jött, eljön dicsőségének teljességében, hogy országába szent népet
vigyen.
„Ébredj, […] már felkelőben van a nap; jön Királyod,
készítsd az útját, méltóképpen fogadd! Vigyázz, hogy szívedet el ne veszítsd e
világon, ne feledd, hogy a dicsőséges ádvent felé még úton vagy; a Király
iránti hűségben járj! […] Már közel az Úr, méltán örülhetsz, de vigyázz, hogy
felismerd és befogadd őt, a békesség Királyát!” (Jánossy Lajos)
Jézus születésének ígérete (Lk
1,26–38)
Íme az úr szolgálóleánya: Történjék velem
a te beszéded szerint! – Mai világunkban
nem értjük ennek a mondatnak a súlyát. Miért kell nagy hit, alázat, Istenbe
vetett bizalom ahhoz, hogy egy lány gyereket szüljön? Akkoriban azonban nagy
szégyennek számított. Akár halállal is büntethették volna Máriát. De József az
angyal biztatására vállalta a gyermeket (Mt 1,19–24).
Tanuljunk meg Máriától az Úr ígéretére hagyatkozva,
alázatos engedelmességben várni, szent örömben szolgálni, mindenestől
Krisztus-hordozóvá lenni! (Jánossy Lajos) Mindannyiunkat biztat az angyal: Az
Úr veled van!
Mária Erzsébetnél (Lk 1,
39–45)
Jézus közeledtére Erzsébet megtelt
Szentlélekkel. Ő, az Úr, hozzánk is jön, s mi is csodálkozhatunk Erzsébettel
együtt: Hogyan lehetséges?
Kik vagyunk? Lehetünk gazdagok, templomba járók,
szegényeken segítők, megbecsültek – Jézus közeledtére rádöbbenünk
kicsiségünkre. De Isten nekünk is adja Szentlelkét, ha kérjük tőle. Hisszük-e? Boldog,
aki hitt, mert beteljesedik minden, amit az Úr mondott neki.
Keresztelő János születése (Lk 1,57–66)
Sokan lennénk némák, ha
Zakariáshoz hasonlóan hitetlenségünkért némasággal büntetne az Úr angyala.
Gondoljuk meg: amikor megszólalunk, a hitetlenség szól belőlünk, s jobb lenne
némának lenni, vagy az Istent áldja beszédünk?
Jézus születése (Lk 2,1–20)
Lukács történészként Jézus születésének helyét és idejét
besorolja a világtörténelem folyamába; teológusként szembeállítja az isteni
tisztelettel felruházott Augustus császárt, és az ő hatalmával és tekintélyével
létrehozott világbékét Jézussal, az Isten Fiával, és az ő jövete-lével
feltáruló, Istentől való békességgel. (Biblia magyarázó jegyzetekkel)
„Menjünk el egészen Betlehemig, és nézzük meg: hogyan is
történt mindaz, amiről üzent nekünk az Úr.” […] A pásztorok visszatértek,
dicsőítve és magasztalva az Istent mindazért, amit pontosan úgy hallottak és
láttak, ahogyan ő megüzente nekik. – Az Úr
nekünk is üzen. Járjunk utána mi is. Mi is mindent pontosan úgy fogunk
tapasztalni, ahogy ő üzente. Dicsőítsük és magasztaljuk őt ezért!
Ismeretlen szerző:
Ének Krisztus születéséről
Babits Mihály fordítása
Jőjjetek, óh hívek
diadalmaskodva,
jőjjetek, jőjjetek Betlehembe!
Megszületett az angyalok királya.
Óh jőjjetek, imádjuk,
óh jőjjetek, imádjuk,
óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
Istenből Istent
sugárból sugarat
hordoz méhében egy leány:
igaz Istent ki fogant de nem lett.
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
sugárból sugarat
hordoz méhében egy leány:
igaz Istent ki fogant de nem lett.
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
Nyájukat elhagyva
a szerény bölcsőhöz
hívásra igyekeznek pásztorok.
Mi is ünnepi lépéssel siessünk:
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
a szerény bölcsőhöz
hívásra igyekeznek pásztorok.
Mi is ünnepi lépéssel siessünk:
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
Csillagjáró bölcsek
a Krisztust imádva
hoznak tömjént, mirrhát és aranyat:
mi a Gyermeknek szíveinket adjuk!
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
a Krisztust imádva
hoznak tömjént, mirrhát és aranyat:
mi a Gyermeknek szíveinket adjuk!
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
Az örök Atyának
örök fényességét
húsba öltözve fogjuk látni most,
a Gyermekistent pólyába takarva.
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
örök fényességét
húsba öltözve fogjuk látni most,
a Gyermekistent pólyába takarva.
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
Ki értünk szegény lett
s széna között alszik,
melengesse a jámbor ölelés:
ki ne szeretné, aki szeret minket?
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
s széna között alszik,
melengesse a jámbor ölelés:
ki ne szeretné, aki szeret minket?
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
Most himnuszokat
kara angyaloknak
daloljon egeknek udvara:
„Dicsőség Istennek az égben!”
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
kara angyaloknak
daloljon egeknek udvara:
„Dicsőség Istennek az égben!”
Óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
S ki e mai szent
napon megszülettél,
kis Jézus, glória neked,
örök Atyádnak hússá-lett igéje!
Óh jőjjetek, imádjuk,
óh jőjjetek, imádjuk,
óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
napon megszülettél,
kis Jézus, glória neked,
örök Atyádnak hússá-lett igéje!
Óh jőjjetek, imádjuk,
óh jőjjetek, imádjuk,
óh jőjjetek, imádjuk az Urat!
Jézus bemutatása a templomban (Lk
2,21–39)
Jézus neve azt jelenti: az Úr megszabadít!
Mélyen megindító kép, ahogyan a régi világ agg képviselője,
Simeon, ölébe véve a kicsiny gyermeket búcsúzik megáldott életétől, mint
ahogyan a vártán hűségesen kitartó őr „lép le” az őrségről; az új
korszak ígéretes megtestesítője pedig most indul neki az életnek, hogy Istentől
kapott küldetését betöltse. Simeon nagyon tisztán látja, érti és világosan
fogalmazza meg a pillanat jelentőségét. (Jubileumi kommentár)
Simeon éneke (Nunc dimittis) a lefekvés előtti imaóra
(completorium) állandó része. „Az »éjszaka réme« helyett
már az »Üdvözítő világosságát« előlegezi – ez a békés, biztonságos éjszakának a záloga. Ez
az ének a magunk mögött tudott nap igazi mércéje: akkor ért valamit, ha az
eltelt nap folyamán valamilyen eseményben, imádságban, kapcsolatainkban »meglátták szemeim, akit küldtél, az Üdvözítőt« – mert hogyan bízhatnánk egy olyan Istenre éjszakánkat, akivel
napközben nem találkoztunk.” (Vasárnap)
A napkeleti bölcsek (Mt 2,1–12)
A bölcsek, akik ajándékaikról ítélve nem lehettek
szegények, távolról eljöttek, hogy egy zsidó kisfiút királyként tiszteljenek.
Valami különleges, csodálatos dologra utal a fényes csillag: érzik, a
történelem fordulópontjához érkeztek. De van egy személyes, saját történelmünk
is. Amikor nem számít a származás, nem számít kik vagyunk, honnan jöttünk,
hanem leborulunk Jézus előtt, kincsesláda híján szívünket tárjuk ki előtte:
akkor jön el életünk fordulópontja, legfontosabb pillanata: megtérésünk.
Menekülés Egyiptomba (Mt 2,13–18)
Isten Józsefnek álmában csak a legközelebbi lépést mutatta
meg, és ő azonnal engedelmeskedett. Még nem tudta, mi vár rájuk, mindenesetre
felborult kis családja nyugalma. „Jézus sohasem ígér zavartalan nyugalmat
azoknak, akik kapcsolatba kerülnek vele. Ez az út mégis a szabadulás megígért
útja: erről is szólt Isten az ószövetségi prófécia által. Ahogyan egykor
Egyiptomból jött ki Izráel Isten csodálatos vezetése folytán, úgy egyszülött
Fiát is Egyiptomból hozza ki az Atya.” (Jubileumi kommentár)
Visszatérés Názáretbe (Mt 2,19–23)
…hogy beteljesedjék, amit a próféták mondottak… – az ehhez hasonló szavak harangkondulásként zengenek
végig Máté evangéliumán. Máté uralkodó vonása a beteljesedés. „Jézus, a
Beteljesedés”: ez ennek az evangéliumnak az üzenete. Ez a legvilágosabb
összekötő kapocs az Ó- és az Újszövetség között. Sajnos általánossá vált az
egyházban az Ószövetség lebecsülése. Ha egyáltalán arra törekszünk, hogy
teljesen értékeljük a Názáreti Férfit, akkor nem szabad elzárkóznunk az ő
szellemi gyökereinek megértésétől. Ez az
evangélium belegyökerezteti Jézust saját népének életébe és hitébe, ezzel pedig
Istennek abba a százados tervébe, amely végighúzódott a régi Izrael történetén,
előkészítve az újnak jövetelére. (Kenneth Slack: Máté Jézus-képe)
A tizenkét éves Jézus a templomban (Lk 2,41–52)
A páskaünnepen, amit itt húsvétnak olvasunk, az Egyiptomból
való szabadulás előtti szertartást ismételték meg évente Izráelben. Jósiás
király istentiszteleti reformja után a páskabárányt csakis a templomban volt
szabad levágni, s húsát csak Jeruzsálem falain belül elfogyasztani. Az ünnepen
való részvétel csak a 13. év betöltése után volt kötelező a zsidó férfiak
számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése